טבעונות: בגלל הבריאות 1


עברתי לתזונה טבעונית בגלל אידיאולוגיה, אבל לאט לאט גיליתי שטבעונות שומרת על הבריאות שלנו – כך שהרווח בה כפול.

משנה לשנה עולה שכיחות התחלואה הארצית והעולמית במחלות מטבוליות כמו השמנה, לחץ דם, סוכרת וכולסטרול גבוה. המחלות המטבוליות הללו הן המגפה של המאה ה-21, הן מתפשטות במהירות מטורפת ויכולות להביא למוות מהתקף לב, שבץ וסתימת עורקים.

בארה"ב, שילמו 100 מיליארד דולר בשנה אחת כדי לטפל בהשמנת יתר ועוד 80 מיליארד כדי לטפל במחלות לב וכלי דם. זה נתון משנת 2002 ומאז כמות החולים רק הלכה ועלתה. וזה עוד מבלי שדיברנו על  סוכרת מבוגרים,  סרטן, מחלות נשימה, זיהומים בדרכי הנשימה, אלצהיימר, שבץ מוחי,  מחלות כבד, פרקינסון, מחלות כליה ועוד מחלות "שלא נדע" כאלה, שנפוצות בישראל, כמו בכל העולם המערבי.

זה נכון, בארה"ב יש הרבה יותר חולים מבישראל – אבל אני מצטער לומר שאחוזי התחלואה דומים ומערכת הבריאות נאלצת להוציא כסף רב על טיפול במחלות שיכולות היו להימנע ולהיות מטופלות באמצעות תזונה טבעונית.

כמה מחקרים קלינים שנערכו בשנים האחרונות על בני אדם הראו כיצד אנשים שחלו במחלות לב, שעברו צינתורים וטיפולים שונים, אנשים בעלי סיכון גבוה לסוכרת ואנשים בעלי סיכון גבוה למחלות מטבוליות, נרפאו ממחלתם או הפחיתו את הסיכון למחלה באמצעות תזונה טבעונית – בהצלחה גדולה יותר מאשר אנשים שנטלו את התרופות הנפוצות למחלה, הנה כמה דוגמאות שישאירו אתכם המומים: 3,234 אנשים בעלי סיכון לסוכרת השתתפו במחקר שפורסם באנגליה ב-2002. הם חולקו לשלוש קבוצות: הראשונה קיבלה תרופת פלסיבו, השניה  את התרופה מטפורמין בה מטופלים חולי סוכרת, והשלישית קיבלה הנחיות ברורות: להמעיט בצריכת מזונות המכילים שומן מן החי ולבצע פעילות גופנית. שינוי לא גדול, מבלי לקחת תרופה כלשהי. תוצאות המחקר גילו שהקבוצה השלישית הפחיתה ב- 58% את התחלואה בסוכרת לעומת 31% מהקבוצה הראשונה, שקיבלה את התרופה הפופולרית לטיפול במחלה (1).

בנוסף, מספר מחקרים מפורסמים שנערכו בארה"ב על אוכלוסיות שונות, הראו והוכיחו את כוחה של התזונה הטבעונית:  במחקר שבוצע במשך לא פחות מ-60 שנים בעיירה פרמינגהם , בוסטון, עקבו אחר חייהם של 5,000 איש וגילו שתזונה העשירה במזונות מן החי, גרמה להשמנה והעלאת כולסטרול ואיתה גדל הסיכון ללקות במחלות לב. השוו את תזונתם של הנבדקים לאוכלוסיות שצורכות דגנים מלאים, ירקות ופירות – או במילים אחרות תזונה מהצומח, וגילו שגברים אמריקאים שאוכלים המבורגרים, סטייקים, שיפודים, גלידות ועוד, חולים פי 17 מגברים בני אותו גיל החיים בסין, שאוכלים אורז, ירקות ופירות (2).

והנה מחקר נוסף שיגרום לכם לחשוב מחדש על הטבעונות: ד"ר דין אורניש ערך מחקר על 28 חולי לב, במסגרתו הוא נתן להם הנחיות מדויקות ששינו את אורח החיים שלהם ואת תזונתם: הם לא הוגבלו בכמויות המזון שאכלו, אלא רק באחוזי השומן שצרכו ובנוסף, אסור היה להם לצרוך מזונות מהחי כמו בשר בקר, עוף גבינות ודגים. לעומתם, 20 חולי לב אחרים, קיבלו את הטיפול הנהוג במחלה. התוצאות כבר לא מפתיעות: רמת הכולסטרול הממוצע של הקבוצה שהתמידה בדיאטה טבעונית ירדה מ- 227 ל – 172, רמת הLDL-, הכולסטרול "הרע" ירדה מ- 152 ל – 95 והמטופלים השיגו ירידה של 4% מחסימת העורקים הכליליים, שמספקים דם לשריר הלב. בטווח הארוך, זו ירידה מאוד משמעותית ומעל ל-80% ממשתפי המחקר השיגו במהלך השנה גם נסיגה במחלת הלב. בקבוצת הביקורת לא נמצאו תוצאות כאלה והתוצאות היו אפילו הפוכות: רמת הכולסטרול היתה גבוה בצורה משמעותית לעומת קבוצת המחקר, והם חוו החמרה של 8% בחסימת עורקי הלב (3).

זה חלק מהדברים המדהימים  ומהעובדות שהופכות את הטבעונות לבריאה, יעילה וחכמה. אני מזמין גם אתכם לנסות ולגלות שהשקעה קטנה יכולה לעשות פלאים לבריאות שלכם.

מקורות:

1. http://notme.com/dpca/files/NEJMoa012512.pdf

2. http://annals.org/article.aspx?articleid=677772

3. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1973470


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מחשבה אחת על “טבעונות: בגלל הבריאות